Iskolakert

                                                                                                                                                                                     

ISKOLAKERT

Az iskolakert fejlesztését az Országos Iskolakert-fejlesztési Program, Iskolakert Alapozó Alrogram tette lehetővé 2019-ben, a szükséges eszközök biztosításával és szakmai segítségnyújtással.

 

 

Aktuális hírek:

1. Iskolánk fenntarthatósági programja II. (környezetnevelés és iskolakert munkaterve)

 

A 2018.-2019. tanév fenntarthatósági programja II.

IDŐ TÉMA GYAKORLAT-TEV. HELYSZÍN RÉSZTVEVŐK FELELŐS
SZEPTEMBER

    .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Környezetnevelési munkaterv

Iskolakert munkaterve

Összeállítás Ismertetés Egyeztetés Aláírás   intézményvezető  
 

 

 

 

Iskola tantestület Gulyás Sándorné
 

 

 

 

Szülőértekezlet DÖK Gulyásné Rácz Gyöngyi
 

 

 

 

(KSZM) KSZM Vígh Tamás
 

 

 

 

     
Szervezeti feltételek Munkacsoport alakulása Iskola   Gulyás Sándorné
 

 

KSZM alakulása Iskola   Vígh Tamás
 

 

Technikai dolgozók képviselői Iskola   Gulyás Sándorné
 

 

DÖK-képviselői Iskola   Gulyásné Rácz Gyöngyi
Akciók, projektek indítása Éves akciók, pályázatok Tanösvény

Magaságyás MKNE fogadása Országos Találkozó

Nyári pályázatok eredményei

 

 

 

nyári pályázatok

   Otthon az erdőben, Iskolakert , – feladatok megbeszélése,tervek naptárak, készítése                           

    

 

Iskola, Ligetes,

Iskolakert

DÖK, tanulók,

pedagógusok, szülők

Gulyásné Rácz Gyöngyi
Nyári pályázatok az Iskolakerti munkáról Előadás Boldogon Iskola, Boldog képviselő  
Zöld DP-s tagok választása Szekció ülés Iskola DÖK Gulyásné Rácz Gyöngyi
OKTÓBER

 

 

 

 

 

 

 

 

Iskolakerti tevékenység Kerti védelem

 

 

 

 

 

Iskolakert tanulók Gulyás Sándorné Vígh T.
  Ágyások beosztása   segítők  
  Termések betakarítása      
  Vermelések      
  Magok begyűjtése      
  Gyomtalanítás      
  Komposztálás      
  Balkon kertészet meglátog.      
Iskola előtti utca védelme Fűnyírás Utca, város tanulók Vígh Tamás
Takarítási világnap Hulladékgyűjtés Utca, város tanulók, segítők  
Cetelem, Mozdulj a klímáért, A világ legnagyobb tanórája Levelek összegyűjtése Utca, város tanulók  
 

 

Komposztálás Udvar, Iskolakert  

 

 

 

Zöld tanórák Szabadtéri foglalkozások Iskolakert tanulók nevelők
Zoo-suli Állatkerti gyakorlatok Állatkert tanulók  
Komposztálás ünnepnapja

FÖLDÜNKÉRT – világnap Hulladékcsökkentési témahét

 

TAKARÍTÁS KOMPOSZTÁLÁS Városi utcák Zöld DP Gulyás Sándorné
  ÖKO iskolák  
 

 

 

 

Iskola, utca, Iskolakert szülők, iskola tanulói, nevelők Vígh Tamás
Tisztaság – Takarékosság Beszámoló Iskola Őrjáratos

tanulók

Gulyás Sándorné Gulyásné Rácz Gyöngyi
  Természetismereti verseny Fürkész – levelező Iskola tanulók  
  Környezettudatos gondolkodás erősítése Beszámoló az Önkormányzat részére Iskola ÖKO programvezető  
NOVEMBER „Nemzetközi ne vásárolj semmit” világnap Tudatos vásárlás szabályai – projekt – Iskola tanulók Gulyás Sándorné Vígh Tamás
Európai Hulladékcsökk. Témahét Újrahasznosítás az Iskolakertben Iskolakert tanulók  
Városi Zöld Diákparlament Tervezés az ÖKO iskolákban Állat-és Növénykert ÖKO iskolák képviselői  
Zöld felületek védelme Felhívás Állat-ésNövénykert ÖKO iskolák képviselői  
Kert, utca védelem Trágyázás, ásás, Iskola, város, Iskolakert tanulók Gulyás Sándorné
  gereblyézés, tél alá vetés      
  örökzöldek, gyümölcsfa      
  csemeték ültetése,      
  mulcsozás, eper telepítése      
Tisztaság, takarékosság Járőrszolgálat Iskola tanulók Gulyásné Rácz Gyöngyi
IDŐ TÉMA GYAKORLAT-TEV. HELYSZÍN RÉSZTVEVŐK FELELŐS

 

DECEMBER Madárvédelem Madáretetők, itatók készítése, kirakása Iskolakert, Állat-és Növénykert tanulók Gulyásné Rácz Gyöngyi Gulyás Sándorné
  Búvóhelyek ellenőrzése, madárodúk pótlása     Vígh Tamás
  Kerti eszközök rendbetétele, utak, járdák takarítása      
  Talajtakarás, fagyvédelem      
  Kertészeti gyakorlat Balkon kertészet tanulók  
  Tantermi komposztálás Iskola tanulók  
Zöld DP ÖKO Karácsony Ajándékozás Iskola Iskolai DÖK-ök Gulyásné Rácz Gyöngyi
JANUÁR Új projektek bekapcsolása ért.

Egészséges táplálkozás

Projekttevékenység előadássorozat Iskola Fogyasztóvédelmi iroda vezetője Gulyás Sándorné Vígh Tamás

Baran Alexandra

Tisztaság, takarékosság Beszámoló Iskola járőrszolgálat Gulyásné Rácz Gyöngyi

Gulyás Sándorné

Madárvédelem Madáretetők feltöltése folyamatosan Iskolakert tanulók Gulyás Sándorné Vígh Tamás
  Iskolakert Tavaszi költségvetés – vetőmagok beszerzésére Iskola    
FEBRUÁR Kerti projektünk-palántanevelés Projekt tevékenység Iskola tanulók Gulyásné Rácz Gyöngyi Gulyás Sándorné
Vígh Tamás             
  Fóliás palántanevelés Iskola

.

Balkon kertészet vezetője  
Tavaszi iskolakerti munkák előkészítése Ágyások,-  vetési, ültetési tervek Iskola    
  Látogatás a Gazdaboltba, magok beszerzése Gazda-bolt tanulók Gazdabolt vezetője
  Csírázási próbák Iskola   Gulyás Sándorné
  Palántanevelés ládában, tanteremben Iskola    
Vizes élőhelyek világnapja Téma-nap Iskola tanulók  Gulyás Sándorné Vígh Tamás
Tisztaság-energia Járőrszolgálat Iskola tanulók Gulyásné Rácz Gyöngyi Gulyás Sándorné Vígh T TTTTamás
MÁRCIUS Víz világnapjától Föld napjáig                      

  • Zagyva története 
  • Zöld tanórák
Témahetek iskola,Iskolakert tanulók Gulyásné Rácz Gyöngyi Gulyás Sándorné Vígh T
  Színek és vizek Kincskereső verseny iskola, utca, Iskolakert tanulók  
  Tavaszi munkák kezdete az Iskolakertben Magaságyásba vetések, retek, saláta, hagyma, Iskolakert tanulók  
    Szabadföldi ágyásba vetések, ültetések – zöldségek Iskolakert tanulók  
    Fólia készítése, mélyalmos termesztés előkészítése Iskolakert tanulók  
    Sövény telepítése Iskolakert tanulók  
ÁPRILIS Város napján a fenntarthatóságért április 3-hoz kapcsoltan (szombati napon) vagy tavaszi szünetben FENN-TARTHATÓSÁGI TÉMAHÉT
  • Kézművesség

újrahasznosítható

dolgok készítése

  • Zöld DP találkozó
Városi utca Polgármesteri Hivatal tanulók  

 Gulyás Sándorné Vígh Tamás

Zöld tanórák Kerti, kisérletek Iskolakert tanulók  
Föld napja Facsemete ültetések,  Ligetes tanulók Gulyás Sándorné Vígh Tamás
  Tavaszi tevékenységek Virágültetések, vetések Iskolakert tanulók  
    palánták ültetése      
    üvegház előkészítése      
    gyomtalanítás, kapálás,      
    locsolás      
MÁJUS Madarak-fák napja  Állatok örökbefogadása, bemutatók, versenyek Állat-és Növénykert Térségi iskolák Gulyás Sándorné Vígh T Gulyásné Rácz Gyöngyi
Térségi műhelynap Iskolakerti akadályverseny bemutatók Iskolakert vendégek, tanulók Vígh Tamás Gulyás Sándorné
Kerti tevékenységek Palánták – paprika, Iskolakert tanulók  
  paradicsom, káposzta,      
  karalábé kiültetése      
  Gyomtalanítás, locsolás      
  Termések felhasználása      
Üvegház felállítása Talaj előkészítése      
  Palánták ültetése      
  az üvegházban      
Környezetvédő tábor Tájvédelem Nagyvisnyó tanulók Bárcziné Kulcsár Júlia
JÚNIUS Környezetvédelmi világnap Projektek zárása-értékelések-dokumentálások Ligetes Zöld DP + iskola tanulói Gulyás Sándorné

Vígh Tamás

           
    Kerti party az Iskolakertben Iskolakert tanulók,segítők  
  Nyári napközis tábor A Ligetes felfedezése, védelme, gyűjtések, vizsgálódások Ligetes tanulók  
    Kertünk kincsei, gyűjtések, versenyek a védelem érdekében Iskolakert tanulók  
    Ágyások kapálása, termések betakarítása, felhasználása locsolás      
    Kirándulások Természetvédelmi területek tanulók  
    Megörökítések a kézműves szekcióban Iskola tanulók  
  Nyári Iskolakerti tevékenységek Tervek, vállalások, beosztások elkészítése Iskola tanulók, szülők, nevelők, segítők Vígh Tamás, Gulyás Sándorné
JÚLIUS Nyári Iskolakerti tevékenységek Gyomtalanítás, locsolás. termések betakarítása Iskolakert    
    Termések felhasználása, befőzések, tartósítás Iskolakert, család    
AUGUSZTUS Nyári Iskolakerti tevékenységek Gyomtalanítás, locsolás, betakarítás, vetés, palántázás Iskolakert    
    Termések felhasználása, befőzés, tartósítás Iskolakert, család    

VÁROSI ZÖLD DIÁKPARLAMENT PROGRAMJA

 

PROGRAM

 HELYSZÍN

RÉSZTVEVŐK IDŐPONT FELELŐS

FELADAT

Takarítási akció

 

városi, iskolai részvétel

országos csatlakozók

város lakói

iskolák

intéz

 szeptember vége ÖKO-Hírlevél

ÖKO-program vezetők

A TISZTA ÁLLATKERTÉRT

-takarítás, lombgyűjtés, komposztálás-

TERVEK- zöld felületekért

ÖKO iskolák képviselői  november eleje Gulyás Sándorné

 

mentorok Vígh Tamás

ÖKO-KARÁCSONY a Városi Állat- és Növénykertben

-madáreleség-

-ajándékozás-

madáretetők

ZÖLD DP. tagjai

Mentorok

iskolák, intézmények DP. képviselői

 december Gulyás Sándorné

mentorok Vígh Tamás

FÖLDNAPI TAKARÍTÁS

országos,városi,iskolai akció

FAÜLTETÉS

ZDP. tagjai

mentorok, iskolák, intézmények DP. képviselői

országos, városi résztvevők

.április Gulyás Sándorné

mentorok Vígh Tamás

Beszámolók-média

-zárás-értékelés a választott iskolában

ZDP

mentorok

vendégek

 május Gulyás Sándorné

mentorok Vígh Tamás Iskolakerti találkozó

Országos műhelynap

2. Iskolakertünk gyakorlata a fejlesztési program tükrében

 

Örömmel értesültünk, és köszönettel vesszük, hogy több éves iskolakerti tevékenységünk, eredményeink figyelembevételével pályázatot nyertünk, az Agrárminisztérium és az Iskolakertekért Alapítvány támogatásával.

A pályázat során alkalom nyílik egy üvegház, és kerti eszközök biztosítására az iskolakerti tevékenységek továbbfejlesztése érdekében,

Az első feladatunk a kerti programunk kiegészítése a fejlesztési feladatokkal a környezetnevelési programba beépítve, annak fontos részeként.

A fejlesztés fontos előkészítője volt a városi Jász – Kertbarát klubbal való együttműködési megállapodásunk.
A szakmai segítség mellett segíteni fognak az üvegház alapozásában, felállításában.

A város Önkormányzatának támogatása a Városüzemeltetési Bizottság részéről és személyesen a környezetvédelmi ügyintéző aktív, szinte mindennapi segítségnyújtásával, elismerés egyben az itt folyó kerti munkáról.

Az iskolakerti tevékenység fejlesztésének bemutatása, értékelése is célja volt annak a látogatásnak, amely április 4-én a Városüzemeltetési Bizottság kihelyezett ülésén történt iskolánkban. A Bizottság tagjai elismeréssel nyilatkoztak az iskolakert környezetvédő munkájáról, tanulóink aktív részvételéről, példaadásáról.

A megyei komplex tanulmányi verseny résztvevői is megtekintették az ágyásainkat és kiállításunkat.

Fontos mindez a tapasztalatszerzés, kapcsolatépítés szempontjából.

Szakmai mentorunk, valamint egy egyetemi hallgató és felkészítő tanárának látogatása az iskolakerti munka jelentőségét bizonyítja a felnövekvő generáció, a fenntarthatóság érdekében.

 

Tavasz az Iskolakertben

Minden osztálynak van ágyása. A kerti munkák tervezése alapján sor került az ágyások rendezésére, ásás, gereblyézés után a magok, palánták is a földbe kerültek. Szorgalmasan locsolnak, kapálnak a gyerekek, naponta figyelik mennyit nőttek az elvetett növények. A magos ágyásban már szépek a hagymák, retkek, a fólia mélyalmos helyére is palánták kerülnek még.  

Jászberény, 2018.09.01-2019.04.10.                                                                                           

Gulyás Sándorné ÖKO-program vezető

                                                                                                                                              Vígh Tamás környezetnevelő

 

Iskolakert-hálózati nyitott műhelynap

KERTÜNK KINCSEI – AZ ISKOLAKERTEK FENNTARTHATÓSÁGÁÉRT

JÁSZBERÉNY   2019. 05. 09.

 

 

Iskolakerti tevékenységünk a környezetnevelési programunk fontos területe.

Örömünkre szolgált, hogy az Iskolakertekért Alapítvány pályázatát megnyerve, nyitott műhelynap megrendezésére kerülhetett sor iskolánkban.

A műhelynap megrendezésének célja: az iskolakert szükségességére, fenntarthatóságára való figyelemfelhívás.

A program összeállításánál célunk volt, hogy minél több iskolakerthez kapcsolódó terület képviseltesse magát. Olyan „intézmények” segítői is, akik közvetlenül vagy közvetve részt vesznek iskolakertünk működésében, illetve tervezik a kertek létrehozását.

A város polgármestere köszöntőjében elismeréssel nyilatkozott az iskolában folyó környezetnevelési-iskolakerti munkáról.

A Jász-Kertbarát Klub vezetője bemutatta a városi kertek működését, benne az iskolakertek szerepét, szükségességét.

A kerti tevékenység, mint a játékos ismeretszerzés gyakorlata, már óvodás korban meghatározó, mely alapul szolgál a felnövekvő nemzedék fenntarthatóságra nevelésében. Bemutatójában a Városi Központi Óvoda képviselője szólt mindezek fontosságáról.

Iskolánk tanulói számára a környezetvédelem, az iskolakerti tevékenység, nemcsak a pedagógiai programunk kiemelt területe, hanem meghatározó szerepet tölt be a tanulók fenntarthatóságra nevelésében. A hagyomány régi és új szerepe a fejlesztő kerti munkában biztonságot ad, személyiségformáló az egészséges életmód kialakításában. Kapcsolatot teremt, kaput nyit a hasonló korú „ép” társak felé – élet és érzelem.

Egy 11.B. osztályos tanulónk a Balkon Kertészettel való kapcsolatról mesélt, az ott folyó gyakorlati tevékenységről, a pályaválasztás lehetőségéről, kiemelve a kertészettől kapott tárgyi, szakmai segítségadást.

Az iskolakertünk fontos szerepet tölt be a szakmaválasztásban, a konyhai kisegítő csoport gyakorlati tevékenységében.

A konyhai csoport vezetője a kerti növények konyhai felhasználásáról, a helyi termelés és a konyha szoros kapcsolatáról szólt az egészséges táplálkozás érdekében. A fogyasztóvédelem képviselője kiegészítésében, a tudatosságra helyezte a hangsúlyt, főként az élelmiszerek vásárlása, a  növények termesztése kapcsolatában.

Az iskolakerti gyakorlatunk olyan kerti akadályversenyről szólt,- tanulók és a vendégek részvételével,- amely a mindennapi kerti tevékenységeket kapcsolta a Madarak, fák Napja ünnepéhez, alkalmazkodva az időjáráshoz. (komposztkészítés, palántázás magaságyásba, zöldségestálak készítése, kerti party, Madarak, fák napja ünnepére plakátkészítés)

 

Összegzés:

A műhelynapunk segítette az iskolakertek fontosságának érzékeltetését, a hozzá kapcsolódó területek bemutatásával. Hiszen nem önmagáért való cél a kert működése, beilleszkedik egy közös nagy rendszerbe,- annak fontos részeként,- amely a fenntarthatóságra nevelés.

Több terület képviselői voltak jelen:

  • Város polgármestere
  • Város Önkormányzatának képviselői
  • Országos Kerthálózat képviselője
  • Iskolakertekért Alapítvány vezetői
  • Városi Központi Óvoda képviselője
  • Szent István Egyetem Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium képviselője
  • Városi Zöld Diákparlament mentora, diák képviselője
  • Jánoshida általános iskola igazgatója, igazgató-helyettese
  • Ceglédi EGYMI pedagógusainak képviselői
  • Városi Fogyasztóvédelmi Iroda vezetője
  • Jász-Kertbarát Klub vezetője
  • Főiskolai hallgató (Nagykőrös)
  • Iskolánk nevelői, 7. o. tanulócsoport

 

Ajándék: a 8. o. képeslapja a körömvirágról és virágpalánta

Köszönjük, hogy megtisztelték részvételükkel Iskolakerti Műhelynapunkat!

 

                                                                                 Gulyás Sándorné

                                                                              ÖKO programvezető

                                                                               és az iskola nevelői

 

Hagyományos városi Zöld Diákparlamentes találkozónkat ünnepi esemény tette emlékezetessé. A találkozó programjában sor került az üvegház átadására, mely az Országos Iskolakert-fejlesztési Program keretében az Agrárminisztériumi támogatással az Iskolakertekért Alapítvány szervezésében valósulhatott meg. Mintegy 40 fő résztvevő segített az üvegházi palántázásban. A helyi média képviselői megörökítették az eseményeket. Az örömteli véleményeket vendégkönyvünk örökítette meg. Köszönjük mindazoknak a helyi segítőknek a támogatását, akik az alapozásában, az előkészítő munkákban jelen voltak és hozzájárultak iskolakertünk fejlesztéséhez.

Értékeink: Vásárhelyi Díj a természetvédelemért, Jászberényi Város Környezetvédelmi Díja, TeSzedd Mozgalom Díja: Jász-Nagykun-Szolnok Megye Legaktívabb Iskolája valamint Magyarország 5 legaktívabb iskoláinak egyike címet nyerte el intézményünk.

2019. június 12.

Gulyás Sándorné ÖKO programvezető

 

NYÁR – ŐSZ „ELŐ” AZ ISKOLAKERTBEN

A nyári extrém időjárás az iskolakertünket is megviselte. Hagyományos segítő csapatunk – gyerek, szülő, pedagógus – folyamatosan végezte a gondozási munkákat. Locsoltak, kapáltak, leszedték a beérett terméseket – paradicsomot, paprikát, uborkát. Felhasználásra is került a bő termésünk. A pályázaton nyert üvegházunkban a kordonos paradicsom, uborka folyamatosan termett, a magaságyás paprikatermése még szeptemberben is szedhető. Lecsót készítenek belőle a 12. osztályosok, téli eltevésre is jut belőle.

Az ősz közeledtével készülnek a tervek, iskolakerti programok a környezetnevelési munkaterv fontos részeként

– Szeretnénk az üvegház folyamatos kihasználását a palántanevelésben, sövénytelepítés, fűszerkert kialakítása is szerepel majd az iskolakerti programunkban –

Kapcsolódik a kerti tevékenységünk a Mozdulj a klímáért témahetek programjához. Közös faölelés az osztály almafájánál a kertben, gyógynövény, fűszerkert kialakítása, termések felhasználása az étkezésben, „művészeti alkotások” a saját kerti zöldségeinkből, mind, mind az iskolakert fontosságának bizonyítékai.

Öröm látni, hogyan dolgoznak, kicsik és nagyobbak – segítenek a társak, vagy a tanárnéni – takarítanak, ásnak, gereblyéznek, eperágyást újítanak fel, zöld tanórákon vizsgálják a terméseket, azok felhasználási módjait. Folytatódik az éves tevékenységek sora a fenntartható iskolakertért.

 

Ősz – Tél elő

Megkezdődtek az őszi munkák az iskolakertünkben. Az ágyások átvizsgálása megtörtént – mi az ami még maradhat, mi az amit fontos betakarítani. A paprika, a karalábé ajándék lett a gyerekek, szülők számára. A káposzta, a tök a szüreti bál süteményébe került, becsületkasszás árverésre.

Fűszernövények kerültek az egyik magos ágyásba, a másikba virágot kaptunk a Balkon Kertészettől. Az 5. osztály szülei virágpalántákat hoztak, a 12. osztályban bogárszálló kialakításában segített a család.

A komposztálási időszak folytatódik, még a kicsik is próbálkoznak vele. A komposztünnep témahetekhez kapcsolódik ez a kedvelt tevékenység, ahol többféle módszerrel ismerkednek meg a gyerekek. Folytatódik a Városi Állat és Növénykertben, a Zöld DP évnyitó találkozóján.

Örömünkre a Zöld Város projekt gyakorlati megvalósítását iskolánk tanulói végezték. Mintegy 200 tő évelő  növényt ültettünk el a város Fő terén. Jutalmul kerti eszközöket, természetről szóló újságokat kaptunk. Mindez újabb öröm és siker, az iskolakertünk sikere.

 

Tél az Iskolakertben – Tevékenységeink

Madárvédelem a környezetvédelem része is egyben.

Folyamatos tevékenység az etetők pótlása, feltöltése, megörökítésekkel, faliújságok az osztályokban

az iskola folyosóján, – pályázati részvétel.

Kerti szerszámok ellenőrzése, javítások, pótlások tervezése.

Fogyasztói tudatosság hetének előkészítése, osztályok beosztása, program összeállítása.

Gazdabolti látogatás tervezése, időpont, tevékenység egyeztetése a bolt vezetőjével.

Ágyások tervezése, vetési tervek készítésének segítése, osztály szinteken.

Vetőmagok számbavétele, a beszerzés, pótlás módjának meghatározása, költségvetés terve.

Vetőmagok beszerzése a Városi Gazdaboltban, kapcsolódva a tudatos vásárlás szabályainak

gyakorlatához.

Csírázási próbák a magvetés, sikeres palántanevelés érdekében.

Téli vitaminpótlás , zsázsa vetése, új hagyma nevelési eljárások, felhasználási módok az étkezésben.

Saláta nevelés az üvegházben – szülői segítéssel – őszi palánták fejlődésének nyomon követése.

Magoságyás kihasználása, –  füszernövények termesztésének tervezése.

Fólia szerepe a palántanevelésben, – film megtekintése, gyakorlati tennivalók meghatározása.

„Takarítás” az iskolakertben, – ágyások és környékének rendbetétele, levelek, ágak összegyűjtése.

A február végi időjárás adta lehetőségek kihasználása –  üvegházi tevékenységek elindulása –

komposzt beásása az üvegházi és a szabadföldi talajban.

 

 

Iskolakert

A kora tavaszi munkák megszakadtak a járvány miatt. Sikerült megszervezni a már elültetett, elvetett növények gondozását, tanár kollégák közreműködésével. Online az osztályok kapták az otthoni kerti feladatokat. Köszönet a segítségért hasznosításra is kerültek. Az udvaros csoportunk tagjai a családok bevonásával hoztak létre otthon ágyásokat, és végezték a küldött feladatok alapján a gondozási tevékenységeket. A másik megoldás a környezetvédelmi csoportok működése volt, akik a környezetvédelmi feladatokat a kerthez kötődő munkákkal végezték el. /Példa a nyári szüneti javaslat elküldése./ Online módon készültünk a Ments meg egy kertet pályázatra is. Gyönyörű képek születtek az otthoni kertműveléssel kapcsolatban.

Összegzés: A hagyományainkra alapozva továbbra is örömmel végzik egyre tudatosabban az iskolakerti tevékenységeket a gyerekek.

Értékek: A környezet nevelés fontos részeként épült be a gyakorlatba az iskolakert működése. A jeles napok, témahetek, sikeres pályázatok szereplője lett. A kertben tartott zöld tanórák a tantárgyak megvalósításában ismeretadók, biztosítva a differenciált fejlesztést. Sikeres volt a kapcsolatok növelése is. Egyedüli iskolai résztvevőként mi ültethettük el a város Főterén a 200 virágpalántát, a Zöld város projektben. Erősödött a kapcsolatunk a Balkon kertészettel, több órai gyakorlatot végeztek ott a gyerekek. A városi Fogyasztóvédelmi irodával készül az együttműködési megállapodásunk. Öröm, hogy minden osztály, minden nevelő aktív résztvevője az iskolakerti munkának.

További tervek: Az iskolakert kiegészítése pihenőkkel, tanösvény jelleg kialakításával, rendezettség biztosításával, fűszerkert bővítésével, új technológiák, módszerek alkalmazásával, bemutatóhellyé alakításával.

OTTHONI FELADATOK A KÖRNYEZETVÉDELEMHEZ KAPCSOLTAN

– Időjárásnapló készítése –  az eddigi megfigyelések folytatása – kiválasztott nap hőmérséklete, szél, csapadék jelenléte – esővíz gyűjtése – megörökítés rajzzal vagy képpel, vagy szöveggel.

– Időjárás hatása a kert növényeire – virágok, állatok /bogarak/ a fűben – képpel, rajzzal megörökítve.

– Tavaszi gyakorlat a konyhakertben, – magvetés sorban – saját ágyás, vagy saját sorok kijelölése, előkészítése a vetéshez, sorok jelölése zsineggel, kihúzása, magvetés, takarás, locsolás, növények jelzése, – a sorrend elmondásával – képekkel.

– Környezetvédelem a Biodiverzitás Éve jegyében:

MENTS MEG EGY KERTET! – OTTHON címmel a saját kerti ágyás megörökítése képpel, vagy rajzzal.

– Az elültetett palánták gondozásának előkészületei.

Eszközök kiválasztása, megnevezése, használati tudnivalók, baleset megelőzés, – kapa, gereblye, locsolókanna, vödör –

 – Gyakorlat: Az elültetett palánták gondozása – Együtt a családdal.

 – Gyomirtás: /mutatás, mondás/ Gyomirtás kézzel – gyomok felismerése – vödörbe rakása.  Kapálás menetének megmutatása – ha szükséges – gyomok vödörbe rakása, gyomok a komposztálóba kerülnek, gereblyézés, ha szükséges. Megörökítés képpel, vagy rajzzal.

– A locsolás műveletének tanulása, gyakorlása – locsolókanna használata szórófejjel, és szórófej nélkül. A locsolás időpontjának meghatározása, a műveletek szóbeli megerősítése. Képes, rajzos megörökítés.

 – Időjárásnapló vezetése a kerti munkálatok idején – hőmérséklet, szél, csapadék jelenléte.

– Az időjárás hatása az elültetett palántákra. vetésekre, – jelenlevő rovarokra a virágokon – a megfigyelések rögzítése képpel, vagy rajzzal.

– „ Zümmög, ahogy elsuhan, virágokra rázuhan „ A méhek segítenek a mézgyűjtéssel  egészségünk megőrzésében. Rajz készítés a verssor alapján a MÉHEK VILÁGNAPJÁN / 04.30. /.

– Palántázási ismeretek a gyakorlatban. Palántázás gyakorlása otthon, a tanulók képességeihez igazítva, egyéni megsegítéssel, ha szükséges.

– Környezetvédelemben nyári tennivalók választása az otthoni kertben egy-egy jeles naphoz kapcsolódva : esővíz gyűjtése, kannával locsolás, komposztálás, madáritatók kihelyezése, zöldség, virágágyások gondozása, mulcsozások, termések betakarítása, felhasználása.

– A tanév értékelése. A LEGKEDVESEBB KERTI NAPOM címmel rajzos, vagy képes megörökítés a gyakorlatról.

 

A 2020.-2021. tanév fenntarthatósági programja

IDŐ TÉMA GYAKORLAT-TEV. HELYSZÍN RÉSZTVEVŐK FELELŐS
SZEPTEMBER

    .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Környezetnevelési munkaterv

Iskolakert munkaterve

Összeállítás Ismertetés Egyeztetés Aláírás   intézményvezető  
 

 

Iskola

tantestület Gulyás Sándorné
 

 

Szülőértekezlet

DÖK Gulyásné Rácz Gyöngyi
 

 

(KSZM)

KSZM Vígh Tamás
 

 

 

   
Szervezeti feltételek Munkacsoport alakulása Iskola   Gulyás Sándorné
 

KSZM alakulása

Iskola   Vígh Tamás
 

Technikai dolgozók képviselői

Iskola   Gulyás Sándorné
 

DÖK-képviselői

Iskola   Gulyásné Rácz Gyöngyi
Akciók, projektek indítása Éves akciók, pályázatok Tanösvény

Magaságyás Üvegház kiemelten

 

 

 

 

nyári pályázatok

   Otthon az erdőben, Iskolakert , – feladatok megbeszélése,tervek naptárak, készítése . áááááÁáÁÁgyások rendbetétele.

                         

    

 

Iskola, Ligetes,

Iskolakert

DÖK, tanulók,

pedagógusok, szülők

Gulyásné Rácz Gyöngyi
Iskolakert rendezés – Terápiás pályázat, Ments meg egy kertet pályázat Az ágyások rendbetétele: gyomirtás, locsolás, termések betakarítása. Iskola, Iskolakert, tanulók ,pedagógusok osztályfőnökök
Takarítási Témahét Energiatudatos Iskola cím Komposztdomb, udvar rendbetétele Iskola, Iskolakert

 

 

tanulók, pedagógusok Gulyás Sándorné, Vígh Tamás
Zöld DP-s tagok választása Szekció ülés Iskola DÖK Gulyásné Rácz Gyöngyi
OKTÓBER

 

 

 

 

 

 

 

 

Iskolakerti tevékenység Kerti védelem

 

 

 

 

 

Iskolakert tanulók Gulyás Sándorné Vígh T.
  Ágyások beosztása   segítők  
  Termések betakarítása      
  Vermelések      
  Magok begyűjtése      
  Gyomtalanítás      
  Komposztálás      
  Balkon kertészet meglátog.      
Iskola előtti utca védelme Fűnyírás Utca, város tanulók Vígh Tamás
Takarítási világnap Hulladékgyűjtés Utca, város tanulók, segítők  
Cetelem, Mozdulj a klímáért, A világ legnagyobb tanórája Fe Fenntarthatósgi Témahét

 

Levelek összegyűjtése Utca, város tanulók  
 

Komposztálás

Udvar, Iskolakert
Zöld tanórák Fenntarthatósági Té

 

 

 

 

 

Szabadtéri foglalkozások Iskolakert tanulók nevelők
Zoo-suli Állatkerti gyakorlatok Állatkert tanulók  
Komposztálás ünnepnapja

FÖLDÜNKÉRT – világnap Hulladékcsökkentési témahét

 

TAKARÍTÁS KOMPOSZTÁLÁS Városi utcák Zöld DP Gulyás Sándorné
  ÖKO iskolák  
 

 

Iskola, utca, Iskolakert

szülők, iskola tanulói, nevelők Vígh Tamás
Tisztaság – Takarékosság Beszámoló Iskola Őrjáratos

tanulók

Gulyás Sándorné Gulyásné Rácz Gyöngyi
  Természetismereti verseny Fürkész – levelező Iskola tanulók  
  Környezettudatos gondolkodás erősítése Beszámoló az Önkormányzat részére Iskola ÖKO programvezető  
NOVEMBER „Nemzetközi ne vásárolj semmit” világnap Tudatos vásárlás szabályai – projekt – Iskola tanulók Gulyás Sándorné Vígh Tamás
Európai Hulladékcsökk. Témahét Újrahasznosítás az Iskolakertben Iskolakert tanulók  
Városi Zöld Diákparlament Tervezés az ÖKO iskolákban Állat-és Növénykert ÖKO iskolák képviselői  
Zöld felületek védelme Felhívás Állat-ésNövénykert ÖKO iskolák képviselői  
Kert, utca védelem Trágyázás, ásás, Iskola, város, Iskolakert tanulók Gulyás Sándorné
  gereblyézés, tél alá vetés      
  örökzöldek, gyümölcsfa      
  csemeték ültetése,      
  mulcsozás, eper telepítése      
Tisztaság, takarékosság Járőrszolgálat Iskola tanulók Gulyásné Rácz Gyöngyi

 

IDŐ TÉMA GYAKORLAT-TEV. HELYSZÍN RÉSZTVEVŐK FELELŐS
DECEMBER Madárvédelem Madáretetők, itatók készítése, kirakása Iskolakert, Állat-és Növénykert tanulók Gulyásné Rácz Gyöngyi Gulyás Sándorné
  Búvóhelyek ellenőrzése, madárodúk pótlása     Vígh Tamás
  Kerti eszközök rendbetétele, utak, járdák takarítása      
  Talajtakarás, fagyvédelem      
  Kertészeti gyakorlat Balkon kertészet tanulók  
  Tantermi komposztálás Iskola tanulók  
Zöld DP ÖKO Karácsony Ajándékozás Iskola Iskolai DÖK-ök Gulyásné Rácz Gyöngyi
JANUÁR Új projektek bekapcsolása ért.

Egészséges táplálkozás

Projekttevékenység előadássorozat Iskola Fogyasztóvédelmi iroda vezetője Gulyás Sándorné Vígh Tamás Baran Alexandra
Tisztaság, takarékosság Beszámoló Iskola járőrszolgálat Gulyásné Rácz Gyöngyi Gulyás Sándorné
Madárvédelem Madáretetők feltöltése folyamatosan Iskolakert tanulók Gulyás Sándorné Vígh Tamás
Iskolakert Tavaszi költségvetés – vetőmagok beszerzésére Iskola    
Klímaváltozás Meteorológiai állomás készítése. Iskola tanulók Gulyás Sándorné Vígh Tamás
FEBRUÁR Kerti projektünk-palántanevelés Projekt tevékenység üveg

 

ü

tanulók Gulyásné Rácz Gyöngyi Gulyás Sándorné Vígh Tamás             
  Fóliás palántanevelés üveg ii

.

Balkon kertészet vezetője  
Tavaszi iskolakerti munkák előkészítése Ágyások,-  vetési, ültetési tervek Iskola    
  Látogatás a Gazdaboltba, magok beszerzése Gazda-bolt tanulók Gazdabolt vezetője
  Csírázási próbák Iskola   Gulyás Sándorné
  Palántanevelés  tanteremben, üvegházban,fóliában Iskola, Kert tanulók  
Vizes élőhelyek világnapja Téma-nap Iskola tanulók  Gulyás Sándorné Vígh Tamás
Tisztaság-energia Járőrszolgálat Iskola tanulók Gulyásné Rácz Gyöngyi Gulyás Sándorné Vígh T TTTTamás
MÁRCIUS Víz világnapjától Föld napjáig                      

  • Zagyva története 
  • Zöld tanórák
Témahetek iskola,Iskolakert tanulók Gulyásné Rácz Gyöngyi Gulyás Sándorné Vígh T
  Erdei iskola új projektjei,Erdők világnapja Témahét iskola, Ligetes tanulók  
  Tavaszi munkák kezdete az Iskolakertben Magaságyásba vetések, retek, saláta, hagyma, Iskolakert tanulók  
    Szabadföldi ágyásba vetések, ültetések – zöldségek Iskolakert tanulók  
    Fólia készítése, mélyalmos termesztés előkészítése Iskolakert tanulók  
    Sövény telepítése Iskolakert tanulók  
ÁPRILIS Város napján a fenntarthatóságért április 3-hoz kapcsoltan (szombati napon) vagy tavaszi szünetben FENN-TARTHATÓSÁGI TÉMAHÉT Kézművesség

újrahasznosítható

dolgok készítése

Zöld DP találkozó

Városi utca Polgármesteri Hivatal tanulók  

 Gulyás Sándorné Vígh Tamás

Zöld tanórák Kerti, kisérletek Iskolakert tanulók  
Föld napja Facsemete ültetések,  Ligetes tanulók Gulyás Sándorné Vígh Tamás
  Tavaszi tevékenységek Virágültetések, vetések Iskolakert tanulók  
    palánták ültetése      
    üvegház gondozása      
    gyomtalanítás, kapálás,      
    locsolás      
MÁJUS Madarak-fák napja  Állatok örökbefogadása, bemutatók, versenyek Állat-és Növénykert Térségi iskolák Gulyás Sándorné Vígh T Gulyásné Rácz Gyöngyi
Térségi műhelynap Iskolakerti akadályverseny bemutatók Iskolakert vendégek, tanulók Vígh Tamás Gulyás Sándorné
Kerti tevékenységek Palánták – paprika, Iskolakert tanulók  
  paradicsom, káposzta,      
  karalábé kiültetése      
  Gyomtalanítás, locsolás      
  Termések felhasználása      
Üvegház, fólia gondozása. Csepegtető öntözőrendszer kialakítása. Locsolás, gyomirtás      
Csepegtető öntözőrendszer .kiala Palánták nevelése      
  az üvegházban,kiültetések      
Környezetvédő tábor Tájvédelem Nagyvisnyó tanulók Bárcziné Kulcsár Júlia
JÚNIUS Környezetvédelmi világnap Projektek zárása-értékelések-dokumentálások Ligetes Zöld DP + iskola tanulói Gulyás Sándorné Vígh Tamás
           
    Kerti party az Iskolakertben Iskolakert tanulók,segítők  
  Nyári napközis tábor A Ligetes felfedezése, védelme, gyűjtések, vizsgálódások Ligetes tanulók  
    Kertünk kincsei, gyűjtések, versenyek a védelem érdekében Iskolakert tanulók  
    Ágyások kapálása, termések betakarítása, felhasználása locsolás      
    Kirándulások Természetvédelmi területek tanulók  
    Megörökítések a kézműves szekcióban Iskola tanulók  
  Nyári Iskolakerti tevékenységek Tervek, vállalások, beosztások elkészítése Iskola tanulók, szülők, nevelők, segítők Vígh Tamás, Gulyás Sándorné
JÚLIUS Nyári Iskolakerti tevékenységek Gyomtalanítás, locsolás. termések betakarítása Iskolakert    
    Termések felhasználása, befőzések, tartósítás Iskolakert, család    
AUGUSZTUS Nyári Iskolakerti tevékenységek Gyomtalanítás, locsolás, betakarítás, vetés, palántázás Iskolakert    
    Termések felhasználása, befőzés, tartósítás Iskolakert, család    
           
           

 

VÁROSI ZÖLD DIÁKPARLAMENT PROGRAMJA

PROGRAM

 HELYSZÍN

RÉSZTVEVŐK IDŐPONT FELELŐS

FELADAT

Tanév eleji Ökoiskolai találkozó. Környezetvédelmi tervek az új tanévre a Ligetesben. ökoiskolák képviselői

 

 szeptember vége ÖKO-Hírlevél

ÖKO-program vezetők

A TISZTA ÁLLATKERTÉRT

-takarítás, lombgyűjtés, komposztálás

ÖKO iskolák képviselői  november eleje Gulyás Sándorné

 

mentorok Vígh Tamás

ÖKO-KARÁCSONY a Városi Állat- és Növénykertben

-madáreleség-

-ajándékozás-

madáretetők

ZÖLD DP. tagjai

Mentorok

iskolák, intézmények DP. képviselői

 december Gulyás Sándorné

mentorok Vígh Tamás

FÖLDNAPI TAKARÍTÁS

országos,városi,iskolai akció

FAÜLTETÉS az iskolakertben

ZDP. tagjai

mentorok, iskolák, intézmények DP. képviselői

országos, városi résztvevők

.április Gulyás Sándorné

mentorok Vígh Tamás

Iskolakerti bemutató térségi iskolák május Gulyás Sándorné

mentorok Vígh Tamás

Beszámolók-média

-zárás-értékelés a választott iskolában

ZDP

mentorok

vendégek

 május Gulyás Sándorné

mentorok Vígh Tamás Iskolakerti találkozó

 

 

Jászberény  2020.  09.  01.                                 Gulyás Sándorné ÖKO programvezető      Vigh Tamás  környezeti nevelő

 

ŐSZI TEVÉKENYSÉGEK

Az iskolakerti feladatok, tevékenységek, –  a környezeti nevelés  fenntarthatósági programjának részeként, – havonkénti lebontásban adnak irányjelzőt a tanulócsoportjaink számára.

Az idei kerti munkákat befolyásolta az adott egészségügyi helyzet. Az online oktatás nem nélkülözte a környezetvédelmet, az otthoni kerti feladatok megoldását, együtt a családdal. Sok szép képet rajzot küldtek vissza a gyerekek.

Az őszi tevékenységek között az iskolakert rendbetétele volt az elsődleges feladat. A nyári kertünk működését köszönjük a segítőknek, az iskola dolgozóinak.

Betakarítások: Paradicsom, tök, görögdinnye, vöröshagyma, karalábé kiszedésre került. Ügyeltünk arra, hogy a talajban telelő növényeink megmaradjanak, a fűszernövényeink is a magaságyásban. Magokat gyűjtöttünk a virágokról, hagymáról, retekről. A kis karalábé palántákat megőriztük. A természetes élőhelyekre vigyáztunk.

Komposztálás: Az összegyűjtött kerti zöld hulladékot a fa és a műanyag komposztládákba raktuk. Örömünkre ajándékba kaptunk egy nagy gilisztás komposztálót, bemutatót is tartottak az ajándékozók a gyerekeknek. Köszönet érte! Kapcsolódtunk a Komposztünnep Témahéthez. Beltéri gilisztás komposzt készítését tanulták meg a gyerekek. Mulcsozással zöld hulladék került a szabadföldi ágyásokra, és az üvegházba.

Facsemete ültetése: Ajándékba kapott gyümölcsfa csemetét ültettek el a gyerekek az iskolakertben. A Fenntarthatósági Témahéthez kapcsoltan örökbe is fogadtak facsemetét, vállalva annak védelmét, gondozását.

Sövénytelepítés: Az iskolakert rendezése érdekében sövény telepítésére is sor került. Az ágyások kialakítása, jelölése folyamatos, alkalmazkodva a rendezési tervhez.

Pályázatokon való részvétel: Az iskolakert terápiás pályázatán vettünk részt, melyben a kerti tevékenységek differenciált fejlesztési lehetőségeinek felhasználási gyakorlata volt jelen. A Komposztünnep pályázatán a talaj vizsgálat mellett a komposztképződés folyamatáról gyűjtöttek tapasztalatokat tanulóink.

Madárvédelem: Készülnek a madáretetők, madárodúk, az Iskolakert és a Ligetes madárvédelme érdekében.

Az online tanulás során az otthoni őszi kerti tevékenységekbe kapcsolódtak be a gyerekek, iskolai feladatokkal, családi megsegítéssel.

Jászberény: 2020.11. 30.   Gulyás Sándorné ÖKO programvezető Vígh Tamás környezeti nevelő

 

Iskolakerti tevékenységek – 2020-2021. tél, kora tavasz

 

A téli, kora tavaszi kerti munkáinkat a tervezett program, és az egészségvédelemhez való alkalmazkodás határozta meg. A közös együttlétet igyekeztünk kihasználni az iskolakertben, az iskolakertért tenni a fenntarthatósága érdekében. Az online oktatást is igyekeztünk úgy megszervezni, hogy a heti környezetvédelmi feladatokban jelen volt mindig az otthoni kert, kerthez kapcsolódó tevékenység családi megsegítéssel, megörökítésekkel.

Téli tevékenységeink a kert növényeinek, állatainak a védelmét is szolgálták.

Hagyomány, főként télen az eszközeink számbavétele, rendbehozása, kiegészítése a felnőtt segítőkkel.

A növény – talajvédelem során, mulcsozást végeztek a szakkörös, és a szakmai csoportos gyerekek.

A madárvédelemben pótlásra kerültek fészkelőhelyek, madárodúk, madáretetők. Különböző módokon készültek madáreleségek, felhasználva a kert által nyújtott lehetőségeket – főként napraforgómagot.

A téli időszakban, a járvány idején fontos a vitaminok pótlása, ismereti és gyakorlati szinten.

Ezt szolgálta a helyi projektünk az egészséges táplálkozásért.

Vitamintáblázatok születtek, kiemelve a termesztett kerti növényeink felhasználását.

Gyakorlatban – magok csíráztatása, hagyma hajtatása, ültetése cserépbe – voltak a legkedveltebb megoldások.

A fűszerek, fűszernövényeink használata, fontossága miatt táblázatokon szerepelt a csoportosításuk, vetési, ültetési idejük. Átültetésre, szaporításra  kerültek virágcserepekbe, ládákba, a kerti fűszernövényeink

 Kora tavasszal folytatódott a kerti naptárunk kiegészítése, a vetési, ültetési tervek készítése.

A költségvetés, a csoportok terveinek, igényeinek felmérését szolgálta a tavaszi munkák elkezdéséhez.

Elkezdődtek a csíráztatási próbák, a palántanevelési gyakorlatok, tárolásuk az üvegházban.

A kerti munkánk folytatása a megújítás jegyében történik terv alapján. Közreműködők a közös együttlét során a gyerekek, online oktatás idején az iskola dolgozói.

Elkészült a kerítés, a fűszerágyás, a magaságyások, ülőhelyek bővítése a zöld tanórákhoz, és az állatsimogató az üvegházban.

Érték volt a térségi online bemutatónk a környezeti neveléshez, kiemelve az iskolakertünk gyakorlatát. Mindez kiegészül majd egy filmforgatással kertünk működéséről, jelentőségéről, a nevelés, fejlesztés érdekében.

2021. 04. 30.

Gulyás Sándorné ÖKO programvezető, Vígh Tamás környezetnevelő

 

TANÉV VÉGI ÉRTÉKELÉS

ISKOLAKERTÜNK MEGÚJÍTÁSA

Elkészült a kerítés, a fűszerágyás, a mélymulcsoságyás, a  magaságyások sora, ülőhelyek bővítése a zöld tanórákhoz, nyúlház, sünlak, bogárszálló, gilisztakomposztáló, faiskola, vizes élőhely, tipi – topi tanösvény, és a sziklakerti bemutató tájékoztatós kiegészítőkkel.. A szabadföldi ágyások és az üvegház továbbra is a talajmunkák, és a palántanevelés gyakorlatát biztosítják.

A megújítás folyamatában a tervezéstől a gyakorlati megvalósításig az iskola közössége külső segítőkkel együtt vett, és vesz részt mindannyiunk örömére.

Az Iskolakertekért Alapítvány felkérésére filmforgatásra került sor az iskolakerti jó gyakorlatok bemutatása céljából, kiemelve az SNI – s gyerekek fejlesztési lehetőségeinek eredményességét az iskolakertben.

A témák között szerepelt:

 – az iskolánk, tanulóink sajátosságai,

 – fejlesztési lehetőségek az iskolakertben,

 – iskolakertünk története – honnan hová jutottunk,

 – éves tevékenységrendszerünk felépítése,

 – hagyományos éves tevékenységeink az iskolakertben,

 – iskolakertes kapcsolataink,

 – eredményeink,

 – terápiás lehetőségek – eszközök, tevékenységek.

 Tanórák bemutatói:

 – Gyógynövénytani ismeretek – kerted a gyógyszertárad – Szenzoros érzékelés fejlesztése /3.o környezetismeret /

 –  Magaságyás készítése, beültetése – csoportkohézió fejlesztése / 4.o.rehabilitáció /

  • Az udvaros, és a palántanevelő szakmacsoport gyakorlatába is betekintés történt, figyelemfelhívással a kerti tevékenység folytatására a családi környezetben, és az önálló munkavállalás területén.

 Az iskolakertünk helyszíne lett egy kerti tábori nap megvalósulásának, ahol igazi tábori programban vettek részt a gyerekek, Az iskolakertünk névadója is megtörtént. Iskolakertünk neve: KAcifántos és TItokzatos ÉLETKERT.  A névadó után játékos verseny várta a résztvevő gyerekeket. Megbeszéltük a nyári kerti munkavégzést, tanulói, szülői, tanári segítőkkel.

ÖSSZEGZÉS:

A kerti tevékenységek kapcsolódtak a környezetvédelmi programokhoz, pályázatokhoz, igazolva annak fontos alkotóelemét. Folyamatosságát befolyásolta az egészségvédelem betartása. Kihasználva a sajátos körülményeket, sikerült teljesíteni a tervezett szezonális munkákat a felnőtt segítők együttműködésével. Köszönet érte!

Pályázatokon való részvétel: Az iskolakert terápiás pályázatán vettünk részt, melyben a kerti tevékenységek differenciált fejlesztési lehetőségeinek felhasználási gyakorlata volt jelen. A Komposztünnep pályázatán a talaj vizsgálat mellett a komposztképződés folyamatáról gyűjtöttek tapasztalatokat tanulóink.

Az iskolakert megújítása továbbra is erősíti, gazdagítja a környezetvédelem hatékonyságát, és szolgálja az iskolakert speciális céljait, feladatait.

A vizes élőhelyek, az állatsimogató új elemeket hozott az iskolakert gyakorlatába, tágítva annak kapcsolatrendszerét.

Az új eszközök tájékoztató anyagokkal a tanösvény módszereit gyarapítják.

A zöld tanórák terápiás, és differenciáló lehetőségei gazdagodtak.

Kapcsolatteremtés lehetősége gyarapodott, biztosított a hatékony módszerek alkalmazása továbbfejlesztése a gyakorlatban.

Fontosak továbbra is – az alapismeretek, a talajmunkák – a kerti eszközök használatának tanulása, a családi környezetben való alkalmazhatóság, az önálló életre való felkészítés.

Az iskolakertünket bemutató film, /szakdolgozat/, – mind ÉRTÉK, újabb előrelépés a gyerekeinkkel, gyerekeinkért, a fenntartható környezetért.

Jászberény 2021. 06. 20.

 Gulyás Sándorné                                             Vígh Tamás

ÖKO programvezető                                      környezetnevelő

 

Print Friendly

Hozzászólások lezárva.